NIEUWS & COLUMNS

Lees hier het laatste nieuws en de columns van Nexus

Te kust en te keuring

door | dec 8, 2020 | 0 Reacties

Regelmatig zie ik ze op social media voorbij komen: foto’s met uitslagen van productkeuringen bij ambachtelijke bakkerijen. De bakker in kwestie houdt trots een certificaat of een waardebon met een tegoed voor een leverancier omhoog, vertegenwoordigers van de organiserende partij staan er glunderend naast met de duimen omhoog. Deelname aan een productkeuring brengt vervolgens vaak veel (regionale) publiciteit. Maar: heb je er als deelnemende bakker ook iets van opgestoken? Of was het toch vooral een PR-moment voor de organiserende partij?

In onze branche worden ongelooflijk veel wedstrijden en keuringen georganiseerd. Desemawards, speculaaskeuringen, Met Goud Bekroond, Bakkersvakwedstrijden, vlaaienkeuringen, Lekkerste Worstenbroodje, amandelstavenkeuringen en noem maar op. Veel van deze initiatieven worden ondersteund door leveranciers of georganiseerd om organisaties in onze sector relevant te houden. Ze bestaan bij de gratie van de organiserende partij. Wat betekent de winst van zo’n wedstrijd wérkelijk voor de bakker zelf?

Ik ben een groot voorstander van wedstrijden! Sterker nog, het stemt me vaak trots als ik zie welke resultaten er in onze branche worden bereikt. Toch denk ik dat het aantal productkeuringen in de sector beter zou kunnen afnemen, als we hierdoor de kwaliteit van deze wedstrijden kunnen laten toenemen. Deelname aan een wedstrijd moet mijns inziens niet alleen meer omzet opleveren, maar vooral ook leerzaam zijn. Want wat zegt het dat je nummer één bent? Je wilt tijdens je deelname toch vooral ontdekken wat je (nog) beter zou kunnen doen? Daarvoor is uitgebreide feedback nodig op hetgeen je inlevert – liefst niet vanuit één partij, die je ook al de grondstoffen leverde. Daarom pleit ik voor meer samenwerking op dit gebied. De krachten bundelen betekent méér kennis, méér ruimte voor feedback en minder keuringen. En waarom ligt de focus eigenlijk zo sterk op het product in al deze keuringen? Moeten we niet breder en meer holistisch kijken en bijvoorbeeld ook de keuze voor ingrediënten, de klantgroep van het deelnemende bedrijf, verpakkingen, het personeel en de manier van produceren laten meewegen? Moeten we als sector niet de verantwoordelijkheid nemen om mét de bakker te bekijken wat hij werkelijk nodig heeft? Het is in ieder geval niet het zoveelste lovende certificaat van een kenniscentrum of een glimmende beker van een inkooporganisatie. Het is mijns inziens vooral gefundeerde kennis over zijn product en leerzame tips om dat product op welke wijze dan ook nóg beter, lekkerder, gezonder en/of smaakvoller te maken.

Wedstrijden en productkeuringen in onze branche zouden breder moeten worden gedragen dan door één enkele organisatie of leverancier alleen. Bakery Nexus pleit voor minder bekers en certificaten en voor meer feedback vanuit gezamenlijk organiserende partijen. Meer kwaliteit, minder kwantiteit. Zodat die beker of dat rapport ook écht iets over je prestaties als bakker zegt, je als bakker door deelname aan productkeuringen leert en groeit en bakkers branchebreed én daarbuiten een uitstekend imago opbouwen. Bakery Nexus denkt graag mee over deze toekomst! Jij ook? Laat het ons weten!

Groet namens ons allen,
Maud

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *