Heeft u ze ook gezien? Twee als middeleeuwse verhalenvertellers uitgedoste acteurs, die een informatieve theatertour over storytelling kracht moesten bijzetten? Het is alweer ruim twee jaar geleden, maar de kneuterige poging om een actueel onderwerp zo te presenteren, staat mij (en menig bakker) nog
helder voor de geest.
Een campagne als deze, die wat mij betreft de plank behoorlijk missloeg, is net als veel andere meer en minder zinnige initiatieven in de sector mede gefinancierd door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Een stichting die velen in de sector kennen en waaraan werkgevers jaarlijks een bedrag afdragen: 1% van de
voor de betreffende onderneming geldende loonsom. Het betekent dat het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf volgens de begroting van 2017 een bedrag van elf miljoen (!) euro in kas heeft. Maar waar wordt dat geld nou eigenlijk aan besteed? En: wie bepaalt de spelregels?
Uit de jaarstukken van 2017 blijkt dat er € 90.000 is gereserveerd voor kantoorkosten. Maar het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf heeft geen fysiek pand en geen vaste mensen in dienst. Voor de nogal verouderde website staat een bedrag van € 17.000 op de begroting. Huh?! Hoe komt het dat wij niet of nauwelijks weten welke beslissingen er worden genomen over elf miljoen euro branchegeld? Het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf lijkt wel een suikeroom die je zelden ziet, maar die familieleden regelmatig een extraatje toespeelt – mits je de banden goed onderhoudt. Hoe het geld precies wordt verdeeld en wie daarover beslist; dat lijkt net als bij de suikeroom een kwestie van wille- en/of voorkeur.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een groot voorstander van het collectief en juich van harte toe dat er een pot met geld bestaat, waarvan de branche in zijn geheel kan profiteren. Er zijn branches waar dit niet (meer) het geval is. Dat zorgt voor onwenselijke ongelijkheid. Ik wil alleen van harte pleiten voor meer transparantie en daag het Sociaal Fonds uit een 2.0-versie van zichzelf te formuleren. Open de boeken én de organisatie! Bijvoorbeeld door de volgende acties:
1. Publiceer een jaarverslag met een begroting in de vakbladen en neem de branche mee in lopende projecten. Op deze manier ontstaat er ook veel meer betrokkenheid bij bijvoorbeeld een app als Bakkersbrein of de website Bakkerspedia.
2. Geef bakkers inspraak en inzicht in wat er met het geld gebeurt. Op deze manier voelen we ons er meer gezamenlijk verantwoordelijk voor.
3. Maak bekend waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een bijdrage vanuit het Sociaal Fonds. Stimuleer aanvragen vanuit bakkers die voor een meerderheid binnen de branche relevant zijn.
4. Evalueer het nut en effect van (soms jaarlijkse) projecten waaraan subsidie is verleend om te toetsen of het de subsidie waard is (geweest). Betrek hier ook de beoogde doelgroep bij.
5. En tot slot: laat bestuursleden, die momenteel slechts van plaats wisselen, regelmatig rouleren. Bewaak de continuïteit maar maak tegelijkertijd ruimte voor jonge professionals, die nieuwe ideeën hebben en een frisse blik op de toekomst van de sector. Leden van Bakery Nexus bijvoorbeeld: zelf ook ‘sponsoren’ van het Sociaal Fonds. Wij denken graag mee!
Groet,
Maud
Wat vind je van mijn column? Ik kijk uit naar je reactie, stuur ‘m naar: maud@bakerynexus.nl
0 reacties